على قاضى عسكر
59
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
دولت ايران همجواريم و بهقدر سىهزار شيعه در نجد و احساء نزد من هستند ، مىتوانيد از آنها تحقيق نماييد ، آنچه در حق ما شهرت مىدهند ، اكثر تهمت و افترا است . انشاءاللَّه شما به مدينه رفته ، خواهيد ديد كه آنچه گفتهاند دروغ است ! من صريحاً به شما مىگويم و شما هم به دولت عليّه بنويسيد كه من حرمين شريفين را به جان و مال و اولاد خود حافظ و حارسام . مهدومات مكه نيز قبل از ورود من بوده است . » « 1 » عبدالعزيز در اينجا ، موضوع تخريب قبور را به ديگران نسبت داده ، ليكن در ملاقات ديگرى كه هويدا با وى داشته ، چنين اظهار مىكند : « . . . بلى ، وهابىها اعتقاد به تعمير قبور و قبهها ندارند و بدعت مىدانند و « خيرالقبور الدوارس » را حديث معتبر مىشناسند . معهذا بعد از ورود خودم ، فوراً جلوگيرى كردهام و حاليه نيز با كمال اصرار و الحاح منتظرم كه دول و ملل اسلامى نمايندههاى خود را بفرستند و در امور حجاز قرارى دهند و براى تعمير اين قبور نيز اگر مصمم شوند ، مخالفت نمىكنم ، سهل است ، مساعدت خواهم كرد . . . . » وى همچنين در بارهء شيعيان نجد مىگويد : « . . . قريب بيست - سىهزار رعاياى شيعى مذهب ، در نجد و
--> ( 1 ) . اسناد روابط ايران و عربستان ، ص 27